Friday, December 3, 2010

Hvile, på den fjerde dag i desember



Det er ikke alltid så enkelt å finne hvile, synes jeg. Som regel finner jeg den lettere om jeg ikke anstrenger meg for mye for å lete etter den, merkelig nok. Å hvile er å finne hvile med hele seg, kropp og sinn i samme hvilende stund.

Å tilberede og drikke en god kopp te, det er ofte god hvile. Jeg drikker teen med hele meg og er bare der jeg er, her og nå med tekoppen. Å drikke te kan ikke gjøres med hastverk, å drikke te er å invitere seg selv og det som omgir en der og da, inn i ro og hvile.

”Take some more tea,” the March Hare said to Alice, very earnestly.
”I’ve had nothing yet,” Alice replied in an offended tone, ”so I can’t take more.”
”you mean you can’t take less,” said the Hatter, ”It’s very easy to take more than nothing.” (Lewis Carroll)


”My dear, if you could give me a cup of tea to clear my muddle of a head I should better understand your affairs.” (Charles Dickens)

No comments:

Post a Comment