Wednesday, December 19, 2012

19.desember- JULESTOFFER

Det ligger til familien....å glede seg over  tekstiler, stoffer, farger og mønster, garn og maling. Ettersom jeg altså er en helårsjulevenn med julegaveideer langt fremme i hjernebarken, blir det slik at julestoffene trekker ekstra når jeg er rundt omkring. Disse stoffene måtte jeg bare ha en sommerdag i Pennsylvania for fire år siden. Siden har de av og til dukket opp men jeg har jobbet med andre prosjekter, men først i år er de blitt sitt eget (hemmelig!).
 Det rare er hvordan uttrykket endrer seg, når jeg kikker på små rester og store prosjektmuligheter i stoffkistene mine, ser jeg at det er underlig hva slags fargesammensetninger som har vært vakre bare de siste 30 årene. Det er jeg selv som har kjøpt irrgrønt og knallrødt, det er ikke til å komme forbi.
 Samtidig har jeg i årevis samlet på hvitt på hvitt stoffer, og de er fremdeles (for meg) like nydelige. Jeg måtte virkelig lure på om jeg hadde forandret meg slik?
 Nei, jeg ser at de alle har en fellesnevner, uttrrykt på sin tids motespråk. Jeg ser at de alle sier noe om en felles drøm, om vinter, lun hjemmehygge, rikdom i form av nærhet og familie, barn som leker, venner som er glade i hverandre, de sier noe om storheten i det enkle, nære og sanne. Der vil jeg være med, den julen vil jeg ha!

No comments:

Post a Comment