Saturday, December 10, 2011

11. desember - Tjohei, for en pepperkakebakst!

Det som i ALLE FALL er rart med julen, er hvilke julesanger man forbinder med hva. Hvorfor i alle dager forbinder jeg feks Bing Crosby & Andrew Sisters' "Mele Kalikimaka" om jul i solen under palmene på Hawaii med med 2. juledag ??? Vel, hvem vet. Men sånn ER det bare med den saken, skjønner du.

Men noen slike koblinger er lettere å spore. Velmenende Carola sin lille samling med julesanger fra 1983, "Julfrid", er for meg blitt selve essensen av PEPPERKAKEBAKING. Og årsaken er klar: Min allergodeste lillebror Knut hadde fått denne kassetten med Carolasanger i julegave året før. Og da vi to skulle rigge oss til for å bake pepperkaker på kjøkkenet på prestegården på Værnes, ble det til at denne havnet i kassettspilleren. Spilleren må ha hatt en slik "autorevers" som var så fancy på den tid, slik at kasetten kunne gå og gå og gå i time etter time. Og det gjorde den, mens kjevlene rullet og brett etter brett kom ut av ovnen. Tror egentlig vi bakte både "Svenske småkaker" og "Olisekak" samme dag, så vi fikk hørt denne kassetten noen runder! Ute var det snø i prestegårdparken, små fugler hakket på meisebollene, det luktet av julebakst - og det var SNAART jul. Og når jeg hører "Hej, mitt vinterland" med Carola nå, så syns jeg jeg hører kjevlene rulle igjen! Tjo hei!

No comments:

Post a Comment