Monday, December 19, 2011

20.desember - er det sang?

Tidlig vintermorgen på Tiller. Jeg lufter og skifter sengetøy og er i mine egne tanker. Da stopper jeg plutselig opp, det er ikke bare mørk morgen lenger, men også en svak, men voksende tone der ute et sted i mørket. Jeg går til vinduet og ser, en lang rekke barn, med lys i hendene, vandrer inn i skogen mens de synger julesanger. Jeg gripes av andakt, og av glede. Senere spør jeg Kari, som er lærer på skolen hva det var og får høre at barna hadde gått fra skolen, inn i skogen og stått i ring rundt en lysning i skogen og sunget morgenen frem.
En vinterettermiddag i Lafayette. Vi står i en butikk og kikker på noen julegreier, døren går opp og et ektepar kommer syngende inn, de er kledd i gammeldagse klær og synger en gammel engelsk julesang, før de går ut og videre til neste butikk.
Vandrende julesang i vintermørket.....noen som har lyst til å være med en gang?
Adeste Fideles...

No comments:

Post a Comment