Wednesday, December 1, 2010

2. desember - Førjulsfred med en bok man er glad i

En ting som jeg syns er ekstra koselig i førjulstiden, er når man finner et fredelig sted, en fredelig tid, og setter seg ned og leser en av sine kjære julebøker. Gjerne med en kopp te og en liten skål med pepperkaker, men det er ikke det viktigste. Ta seg tid til å titte på illustrasjonene i bøkene, og se Lucy møte Tumnus under en lyktestolpe i skogen og bli hjem til en hyggelig kopp te, se Scrooge forskrekkes av det gruelige besøket av Marleys spøkelse. Når jeg ser på tegningene, kommer minnene om alle de gangene før jeg har lest disse historiene, og alle gangene enda tidligere når de ble lest høyt for meg da jeg var liten. Alle har sikkert sine "juleklassikere", og dette er mine to - "Løven, heksa og klesskapet", og "A Christmas Carol". Bare det å lese den første setningen er nok til å få meg til å smile av gjenkjennelsesglede: "Once there were four children whose names were Peter, Susan, Edmund and Lucy." Eller kanskje enda bedre: "Marley was dead, to begin with". Og så er det bare å lese videre, inn i den gode førjulsfreden.

No comments:

Post a Comment