Thursday, December 23, 2010

glede juleaften

Jeg tror juleaften er den dagen og kvelden jeg bevisst går inn for egoisme. Og da tenker jeg ikke særlig på den lille ærlige sannhet at jeg unner meg selv alt av luksuriøse konfekter og godterier, eksotisk grønn té, prangende og lekre matretter, nyter alt av vakker klingende og glitrende jul og koser meg i selskap med familien som jeg er så glad i. Men jeg tenker særlig på det at dette handler om meg, det handler om deg, det handler om oss på særdeles konkret vis. Det handler om Jesus fordi det handler om oss, og det handler om oss fordi det handler om Jesus.
Hos meg er dette en gave som fortsatt ligger godt pakket inn. Det er som om jeg hvert år får rive papiret av på en liten flekk og titte inn for glimt som kan hende bare varer i sekunder av forståelse om hva det kan dreie seg om. Men enda er helheten av hva gaven virkelig innebærer som en innpakket gave for meg. Jeg vet at den er min, jeg vet at jeg har den, men det er enda ikke gitt meg å åpne den helt opp. Hvem vet om det i det hele tatt er mulig å fatte gaven fullt ut mens man enda er i stand til å feire jul i denne verden som vi nå kjenner og tar del i. Men så er det overhvelmende bare det å vite om at en gave av dette kaliber er gitt oss, og at hemmeligheten som skjuler seg i den er vår enda vi ikke helt kan fatte den fullt ut enda.

Men innimellom dukker glimtvis forståelse frem, og de er glimt av ren glede hvor man kjenner at årsaken for gleden er alt og ingenting i samme stund. Glimtvis deltakelse i helhjertet glede :)

1 comment: