Thursday, December 23, 2010

Glede, den fireogtyvende dag i desember...

Hver julekveld ringes julen inn, i Trondheim er det tjue kirker som ringer, om du ikke er ute vil du ikke høre det,
men klokkene jubler like fullt. Da jeg var liten gikk vi ut på trappa, gjorde oss helt stille og nærmest strakte ørene gjennom vinternatten mot den 800 år gamle steinkirken 2 kilometer unna, og ja, svakt kunne vi høre gleden tone gjennom mørket. For meg er dette jul; å skape et glimt av stillhet og ro i hverdagen som lar oss høre, kjenne og være i den tonende glede. For meg er dette juleglede; å få være et ledd i rekken av mennesker som tror, som håper og som lytter og ser etter Guds spor i verden. For meg er dette den gleden som er grunntonen i livet mitt; om vi stopper, lytter og ser etter vil vi se at livet er fullt av glimt noe større. Vi kan storme gjennom livet uten å høre det, men klokkene jubler likevel! Luken i dag er en av dørene på Nidarosdomen som har skiltet, her er himlens port. For meg er gleden over livet at selve livet er himlens port, alltid!

1 comment:

  1. Takk for fint innlegg - husker godt hvordan det var å se utover i den svartblå julekvelden i Overhalla og lytte etter kirkeklokkene! Takk fir kjempetrivelig adventskalender, gledelig jul til deg og hele familien!

    ReplyDelete