Tuesday, December 7, 2010

Hvile den åttende desember.....

Det er intet i verden så stille som sne... og når snøen legger et mykt teppe rundt slitne melkespann som står og hviler etter lang innsats, over en stabbursdør som kun er til pynt etter å ha sett over 100 års slit på fjellgården, da minner det meg om generasjonenes gang ,en tid for arbeid, en tid for hvile.
Samtidig tenker jeg på hvilen som ligger i det å ha ro for at det vi gjør er viktig, travelt, slitsomt, uendelig- men likefullt meningsfullt og tilfredstillende. og hvor slitsomt, hvileløst det kan være dersom hverdagen er full av ro men også uten oppgaver.
En konkret hvile jeg tenker på idag er sandkakeformene mine, som har hvilt i 28 år fordi den første runden ble SÅ mislykket, jeg har tenkt " det er slett ikke nødvendig", men i år fikk jeg sånn lyst på sandkaker og da vil de bringe meg glede- ikke mas! Da jeg attpåtil fikk verdens desidert beste sandkakeoppskrift avKari var saken klar- så nå har vi hatt flere kveldshvilestunder den siste uken.Med en tropfen fra Holmegårds adventsflaske og en sprø sandake.

2 comments:

  1. Oj! Hvordan er verdens beste sandkakeoppskrift?

    ReplyDelete
  2. Kjære Solveig.
    Det som gir meg julefryd er å lese en slik blogg og få tilbakemelding på en gammel sandkakeoppskrift som går i arv til gode venner som bringer julefryd, men aller mest at den kan bidra til nye mestringsopplevelser.
    Hemmeligheten bak oppskriften er de gode ingrediensene som mandler, melis og mange, mange eggeplommer. Nå som jeg har mestret å svare på en blogg, kan det tenkes at jeg legger ut oppskriften.
    vh kari

    ReplyDelete